fredag den 10. juni 2011

"Du skal nyde dem mens de er små, for de bliver så hurtigt store."

"Du skal nyde dem mens de er så små, for de bliver så hurtigt store".

Jeg tror ikke der er mange forældre der kan ærligt kan sige, at de ikke har hørt den sætning en halv snes gange. Jeg er ved at kaste op hver gang en dame (oftest) med de største hundeøjne ser intens på mig og konstaterer netop det. Jajajaja, det skal jeg da nok huske. Men ærligtalt, hvad er det lige vi skal nyde? At man altid er i søvnunderskud? At man altid har nyvasket tøj på, men som aldrig er rent, fordi det er fyldt med fedtede børnefinger-aftryk to minuter after omklædning? At man bliver vækket kl. 05-06 hver dag(OGSÅ i weekenden)? At ens krop for længst har sagt farvel til teenagedagene og bryster og mave synes at være blevet rigtig gode venner? At huset altid ligner forstaden til Kabul, uanset hvor meget man rydder op og sorterer legetøj? Er det virkelig dét jeg skal nyde????
Ja, det er det faktisk :) Jeg skal hente vores ældste datter og en veninde fra skole i dag, fordi de skal til fest sammen i aften. I AFTEN! Så de to makreller har planlagt hvordan de rigtig skal hygge og gøre sig klar sammen (der var sågar en forespørgsel på karbad med dertilhørende jordbær). Jeg ved hvor hyggeligt de synes det er og indrømmet, så må de godt starte allerede nu med at være hos OS, hvis det dog bare ville blive en god vane også i teenageårerne. Så kan løvemmor her nemlig have bare en smule kontrol :) Men altså, sidst jeg hentede vores datter om aftenen, havde de været til discofest! Da jeg hentede hende og en veninde fra festen, var snakken allerede i gang på vej ud til bilen, om hvem der havde danset med hvem og hvem der nu var blevet kærester osv. Mens de gik der, med en ballon i den ene hånd og en rød hindbærsodavand i  den anden ;) indså jeg, hvor hurtigt de faktisk bliver store. Jeg kan ikke længere købe tøj og  tage med hjem, med en forventning om, at "den dér kjole da er super smart", for sidst dét skete, fik jeg pænt at vide: "Ej moar, dét er altså ikke lige min stil"! Med kæmpe store øjne og med min hage der ramte brystkassen (ikke brysterne, for så lang underkæbe har jeg dog ikke), måtte jeg samle mig og fremstamme: "Nå men undskyld mig så min egen pige på 7 år, hvad er så din stil?" Jeg fik forklaret stilen og fik samtidig forelæsning om, at det er meget nemmere bare at tage hende med ud og købe hendes eget tøj. Og ja, der kan hun jo have ret.
Jeg har fri dag i dag sammen med yngste mand i børneflokken. Gutten på 11 mdr. ligger lige nu og sover ude i sin barnevogn på terrassen. Jeg sidder og ser rundt i stuen og må se at komme i gang med at støvsuge, vaske gulv, ligge lidt vasketøj sammen og sådan lidt inden han vågner. Hmmm... nej. Måske jeg skulle lade det være lidt. Måske jeg skulle lave mig en kop kaffe, tage en stol og sætte mig ud ved siden af barnevognen og nyde synet af ham lidt. De små tæer, de buttede arme og lår og de søvnige øjne når han vågner.
 
Måske jeg skulle nyde de fedtede fingeraftryk på mine nye køkkenlåger, de mange børnesko der ligger og flyder på hele bryggersgulvet og tushstregerne på vores spisebord. For trods et hus der til tider er ufremkommeligt pga. legetøj og vasketøj og trods det, at min krop åbenbart er misundelig på min mormors siden den prøver at efterligne, ja så er det en tid der er her lige nu og som er væk inden vi når at få set os om. Så til alle jer der har børn og som læser med: Lad nu hus være hus en gang i mellem og HUSK "Du skal nyde dem mens de er så små, for de bliver så hurtigt store." :o)

1 kommentar: