lørdag den 28. januar 2012

Kontraster der vil noget!

I går var vi til fest hos nogle venner i København. Deres lejlighed er beliggende i det prisbelønnede V-huset i Ørestad – et unikt og arkitektonisk flot byggeri præget af leg med lys, former og vinkler. Disse lejligheder har store vinduespartier til to sider, så man kan se lige gennem boligen. Kort sagt så er der vinduer der hvor arkitekter for 20 år siden tegnede en mur :0) Det er en lidt underlig følelse at stå i sådan en lejlighed. Udefra minder de om et dukkehus og man kan godt have følelsen af at være lidt overvåget. På den anden side, så er der også noget meget specielt over, at få hele byen og på sin vis også himlen ind i stuen. Det går på en eller anden måde meget godt i spænd med det lidt travle storbysliv.

I løbet af natten trodsede jeg min milde højdeskræk og bevægede mig ud på den lille trekantede altan. Sikke en udsigt der fra 9. sal...! I et kort øjeblik glemte jeg den bidende vinterfrost der ellers hurtigt havde fået taget i mig.
 
Stilheden, lysene, og den kolde vinterhimmel fik mig et øjeblik til at være i nuet. Jeg sugede alle indtrykkene til mig, for hold nu op hvor er det bare anderledes at stå dér på en altan i storbyen, sammenlignet med at stå på terrassen derhjemme, hvor pløjemarker, vindmøller og digets afgrænsning er horisonten.
 
Jeg elsker at være i København. Der er bare et eller andet fængende ved den by. Livsstilen er så langt væk fra den livsstil som vi fører i øjeblikket, men så tæt på den livsstil som jeg engang drømte om. Godt vi har nogle venner der engang i mellem kan hive os lidt væk fra den daglige trommerum og ud og opleve en anden verden, bare en gang i mellem. Jeg bliver let fascineret af de af vores venner som lever "det travle liv". De fleste har læst i mange år, fået en god uddannelse og efterfølgende nogle fede jobs. Det sjove er, at nogle af de venner ind i mellem bliver fascineret af det liv VI lever. Mon ikke det netop er det der sker når modsætninger mødes. Vi har så forskellige liv, men har hver i sær det vi vil have. Fantastisk ik!? Jeg kunne ikke bo i storbyen i dag, men jeg nyder hvert øjeblik jeg tilbringer derinde.

Vi har kun været væk fra familielivet et døgns tid inden vi lander i indkørslen derhjemme igen. Da vi kommer hjem, tømmer vi bilen for div. ting. Børnene vil gerne bede om kage, så efter 20 minuter hjemme er chokoladekagen rørt sammen og i ovnen, opvaskemaskinen er tømt og fyldt igen(!!!) og bonderøven her er trukket i de dejligste slappe af-joggingbukser :0)
Lige nu sidder jeg hjemme i sofaen med børnene rundt om mig og ser børne MGP. Virkelig dårligt underholdning, men børnene synes det er max hyggeligt med MGP og nybagt kage, så nu vil jeg lukke laptoppen, læne mig tilbage og putte mig under børnenes dyner....
 
Ude er godt, men hjemme er nu engang bedst :0)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar