lørdag den 24. marts 2012

Der er forskel på mel...åbenbart

Det er jo ingen hemmelighed, at jeg synes det er rigtig hyggeligt at bage en kage og efterfølgende bruge timer og dage på at pynte den. De seneste kage-projekter har været kager til min far, som fyldte 60 for et par weekender siden og lidt cupcakes til min dejlige nieces dåb i forrige weekend.
Til min far lavede jeg to kager. Den ene med et billede af ham på og den anden med et jægertema. Selve bundene var lyse lagkagebunde lagt sammen med jordbærskum og chokolademousse.

Følgende er lidt billeder til hjælp med opbygningen, hvis nogen skulle få lyst til at prøve :)
Jordbærskum sprøjtes på med sprøjtepose

Der fyldes ud

En bund lægges på og chokomoussen sprøjtes på.

Siderne glattes og evt huller fyldes

Kagen smøres op med smørcreme.
Pynten kommer på


Den næsten færdige kage. Kanten mangler

Sommerfugle lavet i fondant og malet med pastafarve og perlemor-dust

Den anden færdige kage



Min søde niece, som vi har ventet på i mange år, er hele familiens prinsesse! Hun blev døbt sidste weekend og jeg havde den meget store ære af, at få lov til at være gudmor til hende. Hun er så ubeskrivelig sød og klarede hele dåbsdagen til UG. Tænk, at jeg nu både er faster, tante og gudmor til hende :)
Nå men, der skulle cupcakes til kaffen og dem fik jeg lov til at lave. Jeg havde planlgt i flere uger, hvordan de skulle se ud og jeg var 100 % klar da de skulle laves, men de nåede alligevel at få mig til at ryste af en blanding af nervøsitet og arrigskab! Det var en ganske almindelig opskrift på chokoladecupcakes som jeg brugte. En opskrift jeg ofte bruger og som ALTID blive god. Ja, bortset lige fra den dag her selvfølgelig. Jeg skulle bruge ca 70 stk., men endte op med at bage 130 cupcakes, fordi de blev ved med at drille. De blev små bitte kager, som overhovedet ikke hævede op til de lækre luftige cupcakes de burde. Min mor var (HELDIGVIS) på besøg den dag og sagde pludselig " har du skiftet mel?" Jeg kiggede på hende og tænkte, hvad faen snakker damen om! Mel er da mel. Jeg havde på det tidspunkt 50 nybagte kager stående på bordet, som jeg på ingen måde kunne bruge til barnedåben. De smagte faktisk okay, men var mere brownies end cupcakes! Mildt sagt, var jeg parat til at hente vand fra en kilde i nordjylland, hvis det kunne få mine kager på rette spor igen. Jeg hentede en ny pose mel i skabet i bryggerset og var meget meget spændt på at se kagerne når de kom ud af ovnen. VUPTI, så lykkedes det endelig :)


 Så skulle man tro, at det hele var fint fra nu ikke... men næ nej! Jeg pyntede kagerne og satte dem på store bakker, så de var klar til køreturen. Trods en meget meget stille køretur klarede de den altså ikke helt uden skrammer! ØV hvor ærgeligt. Jeg ved ikke hvor meget gæsterne bemærkede, men jeg var ikke selv tilfreds.


    Det var lidt for denne gang :)
 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar